Menu
A+ A A-

Warning: getimagesize(http://myota.gr/images/photo4/peda syneleysi.jpg): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 400 Bad Request in /home2/myota/public_html/plugins/content/facebooklikeandshare/facebooklikeandshare.php on line 1191

23 Οικονομικά και 16 θεσμικά αιτήματα από την ΠΕΔ Αττικής


Ψηφίστηκε από τη Γενική Συνέλευση της ΠΕΔΑ το κείμενο/εισήγηση της Επιτροπής Οικονομικών, Ανάπτυξης, Απασχόλησης και Τουρισμού, το οποίο περιλαμβάνει 23 συγκεκριμένα οικονομικά αιτήματα, καθώς και άλλα 16 θεσμικά αιτήματα, τα οποία όμως και αυτά έχουν σύνδεση με τα οικονομικά των Ο.Τ.Α.
Στη Γενική Συνέλευση παρευρέθηκαν, ο ο υφυπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης Γιάννης Μπαλάφας, ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ Γιώργος Πατούλης, ο Πρέοδρος της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΟΕ-ΟΤΑ Θέμης Μπαλασόπουλος, ο Πρόεδρος της ΠΟΠ-ΟΤΑ Μάρκος Δαρδαμάνης και εκπρόσωποι αυτοδιοικητικών κινήσεων.
Όπως τόνισε μεταξύ άλλων στην εισηγησή του ο Πρόεδρος της ΠΕΔΑ, Ηρακλής Γκότσης «στόχος μας δεν είναι η απλή καταγραφή των θέσεων μας αλλά η αποτελεσματική συνεννόηση με την Πολιτεία και η έμπρακτη οικονομική ανακούφιση των Δήμων. Για να το πετύχουμε, πρέπει να είμαστε ενωμένοι και στις αποφάσεις μας και, το κυριότερο, να είμαστε όλοι μαζί παρόντες στις μετέπειτα  δράσεις που μπορεί να απαιτηθούν και θα τις αποφασίσουμε συνολικά στη Γενική Συνέλευση της ΚΕΔΕ».
Ο Ηρακλής Γκότσης τόνισε πως στην περίπτωση που δεν καταστεί δυνατό να παρθούν αποφάσεις στην Γ.Σ. της Κ.Ε.Δ.Ε., η ΠΕΔΑ θα προχωρήσει στις παρακάτω πρωτοβουλίες:
•Συντονισμός με την ΠΟΕ και ΠΟΠ ΟΤΑ έτσι ώστε να συμμετέχουν και οι εργαζόμενοι.
•Συναντήσεις με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον Πρωθυπουργό για να τεθούν τα προβλήματα και να δοθούν απαντήσεις και δεσμεύσεις.
•Το ΔΣ να πάρει απόφαση για κινητοποιήσεις στην περίπτωση που οι συναντήσεις αποβούν άκαρπες.
•Οι κινητοποιήσεις μπορούν να έχουν από τις πιο απλές μορφές (όπως για παράδειγμα σταμάτημα της αποκομιδής από τα Υπουργεία ή σταμάτημα έκδοσης βεβαιώσεων - πιστοποιητικών για τις Δημόσιες Υπηρεσίες) μέχρι πιο σύνθετες (όπως το κλείσιμο των Δήμων κλπ).
•Η ΠΕΔ Αττικής θα αναλάβει την πρωτοβουλία ενημέρωσης των κατοίκων των Δήμων μας με ειδικό φυλλάδιο που θα αναδεικνύει τόσο το έργο των Δήμων της Αττικής με τα ειδικά προβλήματα μητροπολιτικού χαρακτήρα που αντιμετωπίζουν όσο και τις περικοπές και απώλειες πόρων που έχουν υποστεί. Καλώντας σε συμπαράσταση και κοινές διεκδικήσεις για την προστασία της λειτουργίας των Δήμων, της εξυπηρέτησης των πολιτών και ιδιαίτερα της κοινωνικής στήριξης των πιο αδυνάμων.

«Εισήγηση της Επιτροπής ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ - ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ – ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ της Π.Ε.Δ.Α. για τα οικονομικά των Ο.Τ.Α.».
 «Είναι σαφές ότι τα τελευταία 6 χρόνια της μεγάλης κρίσης η τοπική αυτοδιοίκηση έχει δεχθεί τεράστια πλήγματα με αποτέλεσμα να μην μπορεί να ανταποκριθεί στοιχειωδώς στις υποχρεώσεις της και μάλιστα σε μια περίοδο ανθρωπιστικής κρίσης, που η τοπική αυτοδιοίκηση έκανε ό,τι μπορούσε να απαλύνει τις συνέπειες που υπέστησαν οι φτωχότεροι δημότες. Αρκετοί δήμοι είχαν να αντιμετωπίσουν και τις συνέπειες της προσφυγικής κρίσης.
Συγκεκριμένα η μείωση των ΚΑΠ πλησίασε το 60%.
Η ΣΑΤΑ μειώθηκε 82%, ενώ και το αναπτυξιακό εργαλείο το ΕΣΠΑ υπάρχει κίνδυνος, ιδίως οι μικροί και μεσαίοι δήμοι, να μην μπορέσουν να το αξιοποιήσουν λόγω έλλειψης διαχειριστικής επάρκειας.
Συνεπώς, είναι αναγκαίο όσο ποτέ οι φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης σε συνεργασία με την ΠΟΕ - ΟΤΑ και άλλους φορείς να διεκδικήσει σθεναρά βασικά αιτήματά της, ώστε να μπορέσει άμεσα να λειτουργήσει και να παίξει τον κοινωνικό της ρόλο.
Οι παρακάτω προτάσεις είναι συμπληρωματικές από συναδέλφους μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Π.Ε.Δ.Α. στην εισήγηση που κάναμε την 29-4-2015 στο Δ.Σ. της Π.Ε.Δ.Α. και έγινε αναφορά στη γενική συνέλευση της Π.Ε.Δ.Α. τον Μάιο του 2015.
Τα κυριότερα αιτήματα της Τ.Α. που πρέπει να διεκδικήσουμε είναι :

Α) Οικονομικά των ΟΤΑ
1. Άμεσα να καταβληθούν οι δόσεις των παρακρατηθέντων που δεν έχουν ακόμη δοθεί για το 2015 και είναι 17.800.000,00 ευρώ μηνιαίως και μέχρι τέλος Οκτωβρίου 2015 είναι 178.000.000,00.
2. Να καταργηθεί άμεσα η παρακράτηση 4% που άρχισε το 2015 και αφορά την κάλυψη ελλείμματος  υπερχρεωμένων Δήμων καθώς και  το 1% για έργα εν εξελίξει που υπάγονται στο ΕΣΠΑ και μάλιστα να δοθούν αυτά τα παρακρατηθέντα από 1-1-2015.
3. Η ΣΑΤΑ  να  δοθεί άμεσα για το 2015 αφού ήδη ως 30-9-2015 οφειλόταν από τα προϋπολογισθέντα 46.800.000,00 ευρώ .
4. Τα έσοδα του πράσινου ταμείου που δίνονται στους Δήμους από 2,5% που είναι σήμερα να ανέλθουν στο 10% (αρχικό) κυρίως για έργα περιβάλλοντος και ποιότητας ζωής. Μπορεί να καλύπτει και δαπάνες για απαλλοτριώσεις για δημιουργία ελεύθερων χώρων.
5. Συμμετοχή των Δήμων στα έσοδα από ΠΟΕ.
6. Να εξεταστεί η νέα γενιά παρακρατηθέντων αφού αποδοθούν τα παλιά.
7. Να αποδοθεί και για τη χρήση 2014 το ποσοστό 15% επί της ειδικής εισφοράς του Λογαριασμού χρηματοδότησης εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών στους δήμους που
φιλοξενούν διυλιστήρια και αποθηκευτικούς χώρους. Για τη χρήση 2014 είναι περίπου  924.000,00 ευρώ όσο και στη χρήση 2013.
8. Αύξηση επιχορήγησης για σχολικές επιτροπές και τακτική ενίσχυση σχολικών μονάδων για θέρμανση. Τουλάχιστον άμεση αποκατάσταση της μείωσης του 10% σχετική ΚΥΑ ΦΕΚ 2037 Τεύχος 145582/17-9-2015/Κ1
9. Κοινωνικό τιμολόγιο για σχολεία και κοινωνικές δομές από ΔΕΗ-ΕΥΔΑΠ.
10. Στα ανταποδοτικά να εφαρμόσουν οι Δήμοι αυτά που προβλέπει ο νόμος δηλαδή ισοσκελισμό εσόδων – δαπανών (χωρίς οι επενδύσεις να αποτελούν δαπάνη) και τήρηση αναλυτικής λογιστικής (ομάδα 9). Επίσης, σε ευπαθείς ομάδες και ανέργους να ισχύουν μειωμένα και μηδενικά τέλη.
11. Οικονομική Αποκατάσταση Αιρετών δηλαδή Δημάρχων, όλων των Αντιδημάρχων, Προέδρων Δημοτικών Συμβουλίων, Δημοτικών Συμβούλων .
12. Καμιά επιβάρυνση του ΕΝΦΙΑ στην τοπική αυτοδιοίκηση. Κατάργηση φόρου εισοδήματος στα έσοδα από ενοίκια και δωρεάν παραχώρησης ακινήτων των Δήμων και των Νομικών τους Προσώπων.
13. Είσπραξη του τέλους επί των ακαθαρίστων εσόδων των κέντρων διασκέδασης, εστιατορίων, ζαχαροπλαστείων και συναφών καταστημάτων υπέρ δήμου με το έντυπο περιοδικής του ΦΠΑ, μέσω ειδικού κωδικού που θα προβλέπεται στο έντυπο και θα αποδίδεται στον Δήμο μέσω τράπεζας. (με το άρθρο 20 του Ν. 2539/97 επεβλήθη τέλος υπέρ των Δήμων σε ποσοστό 2%, το οποίο με το άρθρο 23 παρ. 2 του Ν. 3756/07 μειώθηκε σε 0,5%, στα ακαθάριστα έσοδα).
Το τέλος να κατατίθεται στο οικείο δημοτικό ταμείο μηνιαίως ή τριμηνιαίως εντός της προθεσμίας απόδοσης του ΦΠΑ. Ηλεκτρονική διασταύρωση δηλώσεων ΦΠΑ και δηλώσεων καταβολής τέλους. Επιβολή κυρώσεων σε περιπτώσεις απόκρυψης στοιχείων.
14.Μείωση στο αντίτιμο ηλεκτρικού ρεύματος για φωτισμό οδών, πλατειών και κοινοχρήστων χώρων  (ειδικότερα μετά την τελευταία αύξηση που αγγίζει το 19%) προκειμένου να αποφευχθεί περαιτέρω οικονομική επιβάρυνση των δημοτών ή περικοπή οδοφωτισμού με αρνητικές συνέπειες στην ασφάλεια των πολιτών .
15. Συμμετοχή της ΠΕΔΑ στο  πρόγραμμα ληξιπροθέσμων οφειλών από το πακέτο των 2.000.000.000,00 που αναμένεται στη σχετική απόφαση να συμπεριληφθούν οι τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις τιμολογημένες και μη και να μην οριστεί καταληκτική ημερομηνία εξόφλησης οφειλών.
16. Προτείνουμε στην υπό έκδοση απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών ο Φόρος Ζύθου να κατευθύνεται υπέρ Δήμων όπως και τώρα.
17. Πρόσληψη μόνιμου προσωπικού στις ανταποδοτικές υπηρεσίες λόγω εφαρμογής ΠΕΣΔΑ αφού είναι εντάσεως εργασίας και όχι κεφαλαίου και βέβαια απαιτείται χρηματοδότηση.
18. Κατάργηση πλεονασμάτων στην τοπική αυτοδιοίκηση (ο κρατικός προϋπολογισμός για τη χρήση 2016 προβλέπει πλεόνασμα 300.000.000,00 ευρώ).
19. Λόγω της επαναπρόσληψης σχολικών φυλάκων και δημοτικών αστυνομικών να καλυφθεί το κόστος μισθοδοσίας τους από την πολιτεία.
20. Να ρυθμιστούν ληξιπρόθεσμες οφειλές δήμων προς ΔΕΗ – ΕΥΔΑΠ (πχ 100 δόσεις).
21. Κατάρτιση ενοποιημένων ισολογισμών των δήμων με νομικά τους πρόσωπα και επιχειρήσεων που συμμετέχουν.
22. Πληρωμή Ανταποδοτικών Τελών του Δημοσίου Τομέα Τροποποίηση του άρθρου 82 του β.δ. 24.9/20.10.1958 όπως αυτό τροποποιήθηκε  με  το  άρθρο  60 του ν. 1416/1984 έτσι  ώστε  να μην απαλλάσσονται  από  τα ανταποδοτικά  τέλη το  Δημόσιο και  οι  οργανισμοί τοπικής  αυτοδιοίκησης εκτός του δήμου υπέρ  του οποίου επιβάλλονται,  και την  κατάργηση  των  μεταγενέστερων διατάξεων που απαλλάσσουν  από τα ανταποδοτικά  τέλη  τους  ιερούς ναούς (άρθρο  46 παρ. 2 του Ν. 4301/2014) και  τις ΔΕΚΟ που προσφέρουν  συγκοινωνιακό έργο( άρθρο 99 του ν. 4199/2013 ).
23.Οι Δήμοι χορηγούν πλέον άδεια άσκησης επαγγέλματος σε κουρείς, κομμωτές, τεχνίτες περιποίησης χεριών και ποδιών όμως το παράβολο 8€ και το χαρτόσημο 30€ καταβάλλεται στη ΔΟΥ και το εισπράττει το Δημόσιο αντί να καταβάλλεται στο Δήμο που είναι το ορθό.

Β) Θεσμικά σε σχέση με τα Οικονομικά των ΟΤΑ                                                                             
1. Όσον αφορά τους υπερχρεωμένους Δήμους η επιτροπή οικονομικών της ΚΕΔΕ πρότεινε να συσταθεί επιτροπή που θα βοηθήσει την ισοσκέλιση των προϋπολογισμών των υπερχρεωμένων Δήμων με τη βοήθεια και του ταμείου παρακαταθηκών και δανείων με μείωση επιτοκίου και μακροπρόθεσμη ρύθμιση αλλά και άλλες προτάσεις πιθανόν και
στήριξη από αδιάθετα ληξιπρόθεσμων που υπάρχουν. Στις νέες συνθήκες θα πληθύνουν οι Δήμοι που δεν θα μπορούν να ισοσκελίσουν τους προϋπολογισμούς. Να επανεξεταστεί η λειτουργία του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων με τρόπο που θα αναδεικνύει με σαφή και διακριτό τρόπο το ρόλο του ως τράπεζα της τοπικής αυτοδιοίκησης. Τέλος να δοθεί περίοδος χάριτος στα χρεολύσια δανείων που οφείλουν να καταβάλουν οι Δήμοι από 1/1/2016 (προς το παρόν καταβάλουν μόνο τόκους).
2. Σε περιπτώσεις δανεισμού για ένταξη σε προγράμματα για εξοικονόμηση ενέργειας, (jessica κλπ) καθώς και για βιώσιμα ανταποδοτικά έργα πχ γκαράζ να μην εγγράφονται τα ποσά αυτά στον προϋπολογισμό.
3. Η απεικόνιση στον προϋπολογισμό του Δήμου της υποχρέωσης για την απαλλοτρίωση να συντελείται όταν εκδίδεται η τελεσίδικη δικαστική απόφαση για τον καθορισμό της οριστικής τιμής μονάδας. Σε ότι αφορά την αποζημίωση ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων που συντελέστηκαν πριν από το Νόμο 1337/83 (Νόμος Τρίτση) να καταβάλουν οι Δήμοι την αποζημίωση εξ ολοκλήρου στους δικαιούχους.  Το ποσό που αναλογεί στους παρόδιους να διακανονίζεται μεταξύ των οφειλετών και του Δήμου σε μακροπρόθεσμες δόσεις. Στο ίδιο πλαίσιο να διευκρινιστούν καλύτερα οι όροι αναλογισμού του ποσού στους παρόδιους ιδιοκτήτες σε βάθος 250 μέτρων όπως προβλέπεται από τον τελευταίο ΓΟΚ (4067/12 ), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.   
4. Σταδιακή προσαρμογή στο Κοινοτικό κεκτημένο όπου σήμερα ο μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή ένωση συμμετοχής της τοπικής αυτοδιοίκησης στο ΑΕΠ είναι 11,5% ενώ στην Ελλάδα 3,3%.
5. Να διασυνδεθεί ηλεκτρονικά ο κάθε δήμος με Υπουργείο Οικονομικών ώστε να έχει στοιχεία για ακίνητα βάσει Ε9 γιατί πολλά ακίνητα δεν έχουν δηλωθεί στους  Δήμους με ορθά τετραγωνικά.
6. Συμμετοχή Δήμων σε έργα ΕΣΠΑ και επειδή πολλοί Δήμοι δεν έχουν διαχειριστική επάρκεια στήριξη και από ΜΟΔ ΑΕ και συνεργασία με περιφέρειες.
7. Να κοστολογηθούν οι μεταφερόμενες αρμοδιότητες στους Δήμους και να δοθούν οι ανάλογοι πόροι και  βέβαια να αυξηθούν οι ΚΑΠ.
8. Να μελετηθεί η κατανομή πόρων στις ΠΕΔ και να συμμετάσχει στην επιτροπή εκπρόσωπος μας (θα γίνει επιτροπή στην ΚΕΔΕ)
9. Στα Δ.Σ. των αναπτυξιακών εταιρειών να συμμετέχουν  και σύμβουλοι μειοψηφίας του δημοτικού συμβουλίου.
10. Στα διάφορα προγράμματα Απασχόλησης ή εκπαίδευσης ανέργων πχ ΤΟΠΕΚΟ ή προγραμμάτων κοινωνικής σύγκλισης οι πόροι να κατευθύνονται στους ωφελούμενους και όχι σε άλλους φορείς, συμβούλους κλπ.
11. Να εξετασθεί η θέσπιση φορέα ώστε οι Δήμοι να αξιοποιήσουν ενέργεια (φωτοβολταϊκά, μικρές ανεμογεννήτριες ) και άλλες οικολογικές εγκαταστάσεις.
12. Όταν ζητείται αναδιάρθρωση χρεών για υπερχρεωμένους Δήμους ή ρυθμίσεις μεγάλων ποσών να διενεργείται υποχρεωτικά και διαχειριστικός έλεγχος.    
13. Να δοθεί η δυνατότητα  χρηματοδότησης των ανταποδοτικών και να μπορεί προσωρινά να καλυφθεί από οποιαδήποτε χρηματική πηγή του Δήμου πχ ΣΑΤΑ.
14. «Πρόταση για νομοθετική ρύθμιση περί διασφάλισης των αποδόσεων δημοτικών τελών από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας που συν-εισπράττονται με τους λογαριασμούς ρεύματος».
Σύμφωνα με τις διατάξεις του αρ.43 του Ν.3979/2011 τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού (Ν.25/75), ο φόρος ηλεκτροδοτούμενων χώρων (Ν.1080/80) καθώς και το τέλος ακίνητης περιουσίας (Ν.2130/93) από τον Αύγουστο του 2011 ενσωματώνονται στους λογαριασμούς κατανάλωσης ρεύματος που εκδίδουν όλοι οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ συμπεριλαμβανομένης, εισπράττονται και αποδίδονται από αυτούς στους Δήμους.
Να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση με την οποία κάθε πάροχος ηλεκτρικής ενέργειας εκτός από το  Διαχειριστή Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας να ενημερώνει και τον Δήμο της περιοχής που δραστηριοποιείται για τα στοιχεία των πελατών του ώστε οι Δήμοι να ελέγχουν τελικά αν εισπράχθηκαν και αποδόθηκαν τα ανταποδοτικά τέλη από τους παρόχους
15. Όταν γίνετε διακοπή στη ΔΕΗ από τον Δημότη να αποστέλλεται ειδοποίηση στον Δήμο με ευθύνη της ΔΕΗ για να αποφεύγετε η ταλαιπωρία Δημοτών και Δημοτικών Αρχών από αχρείαστες χρεώσεις.
16. Η αποστολή ηλεκτρονικά των συμφωνητικών μίσθωσης από επιτηδευματίες στη ΔΟΥ να είναι υποχρεωτικό να ενημερώνεται και ο Δήμος γιατί πολλές φορές  ο καινούργιος μισθωτής δεν πληρώνει την ΔΕΗ επειδή το ρολόι είναι στο όνομα του ιδιοκτήτη ή του παλιού μισθωτή και επιπλέον στα εμπορικά κέντρα υπάρχει μόνο ένας μετρητής».

                                 Ο Πρόεδρος της Επιτροπής
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ – ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ – ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ της Π.Ε.Δ.Α.

                               ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΚΟΤΙΝΗΣ

Share