Menu
A+ A A-

Μάθημα εκλογών

Μάθημα εκλογών το αποτέλεσμα της Αγίας Παρασκευής όχι μόνο γιατί ανατράπηκε ο συσχετισμός 25,85% του κ. Ζορμπά προς το 33,13% του κ. Γιαννακόπουλου της πρώτης Κυριακής μετατράπηκε σε 51,53% προς 48,47%, όχι μόνο γιατί η αίσθηση όλων προέβλεπε νίκη περίπατο του κ. Γιαννακόπουλου αλλά και γιατί λίγες ημέρες προ του πρώτου γύρου δύο δημοσκοπήσεις έδιναν 12 μονάδες προβάδισμα του κ. Γιανακόπουλου στο δεύτερο γύρο.

Δεν ήταν λανθασμένες η αίσθηση και οι δημοσκοπήσεις. Απλά αγνοούσαν ότι στις δύο τελευταίες εβδομάδες θα έβγαιναν 100 με 120 υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι πόρτα – πόρτα για να ανατρέψουν την θετική εικόνα του νυν Δημάρχου.

Αποτύπωσαν το παρόν, δεν μπόρεσαν όμως να προβλέψουν το μέλλον. Δεν μπόρεσαν να προβλέψουν το φαινόμενο της μεταστροφής του 30% των ψήφων της γειτονιάς. Το Α και το Ω των εκλογών της γειτονιάς που συνήθως συμβαδίζει και συμπαρασύρει με την κοινή αίσθηση, δεν συμβαίνει όμως πάντα αυτό.

Είναι σωστές οι δημοσκοπήσεις και η αίσθηση των εμπλεκόμενων πε΄ρι των δημοτικών πραγμάτων.... εφόσον δεν συμβεί καμία αλλαγή και καμία σημαντική ενεργοποίηση του δικτύου των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων.

Είναι πολύ συχνό το φαινόμενο της αποτυχίας των δημοσκοπήσεων στις δημοτικές εκλογές σε πληθυσμούς κάτω των 70.000 κατοίκων. Οχι γιατί δεν μετράνε καλά ή γιατί δεν είναι ορθές επιστημονικά. Ο λόγος είναι ότι το επικοινωνιακό μέσο που ονομάζεται δίκτυο υποψηφίων δημοτικών συμβούλων είναι ακαταμάχητο.

Η μέθοδος πόρτα – πόρτα είναι ακατανίκητη και σφοδρή. Τίποτα δεν μπορεί να αντισταθεί στην προσωπική επαφή και συζήτηση. Κανένα επικοινωνιακό μέσω ή καμπάνια δεν μπορεί να νικήσει την προσωπική επαφή και συζήτηση. Είναι το μοναδικό μέσο που δεν λες απλά την δική σου άποψη, δεν δίνεις απλά το δικό σου μήνυμα, αλλά ακούς την αντίρρηση και την επιφύλαξη του άλλου και έχεις δικαίωμα και δυνατότητα να απαντήσεις. Είναι το μοναδικό μέσο όπου μπορείς προφορικά να πεις ότι θέλεις χωρίς καμία νομική και λειτουργική επίπτωση.

Σε εκατοντάδες γειτονιές της Ελλάδας, σε κάθε εκλογική αναμέτρηση, παρουσιάζονται τέτοια μικρά ή μεγάλα, ασήμαντα ή καθοριστικά φαινόμενα. Παρατάξεις που μετριούνται στο 2% ανεβαίνουν στο 7%. Παρατάξεις που αναμένονται στο 10% λαμβάνουν τελικά το 25%. Και παρατάξεις που θεωρούνται χαμένες ξεπερνάνε το 50% + 1. Οπως και το αντίθετο.

Από εκατοντάδες χαμένους υποψήφιους δημάρχους ακούς μετά τις εκλογές «μα είχε δημοσκόπηση που με έφερνε στο 40%» «στο 52%». Και είναι αλήθεια. Την στιγμή που μετρήθηκαν ήταν όντως στο 40% ή στο 52%. Μετά όμως βγήκε το δίκτυο των υποψηφίων του αντιπάλου στο σεργιάνι και τους ξετίναξε.

Συνήθως δεν συμβαίνει. Η αίσθηση προκαλεί την προσέλκυση και το κλίμα την διάθεση και την δυναμική. Οταν όμως συμβεί παρουσιάζεται ως τυφώνας που ανατρέπει τα πάντα στο πέρασμά του. Δεν αφήνει τίποτα δημοσκοπικά όρθιο. Ο μπακάλης, ο περιπτεράς, ο φαρμακοποιός ο γιατρός, ο υδραυλικό δεν αφήνουν πελάτη για πελάτη. Οι πληροφορίες τρέχουν ανεξέλεγκτα και χωρίς δυνατότητα απάντησης. Ο γνωστός επηρεάζει το γνωστό και ο φίλος το φίλο. Ο γείτονας, το γείτονα.

Αυτό άλλωστε είναι και το μεγαλείο της τοπικής αυτοδιοίκησης όταν λειτουργεί. Δεν την προσβάλει ούτε προπαγάνδα, ούτε καμπάνια, ούτε αφίσα, ούτε τηλεόραση, ούτε ραδιόφωνο. Η τοπική αυτοδιοίκηση εμπεριέχει μέσα της την διαλεκτική φυσική συνάντηση των ανθρώπων. Ο πομπός γίνεται δέκτης και ο δέκτης πομπός και σιγά- σιγά ταυτίζονται.

 

Share