Menu
A+ A A-

Ποια είναι τα διλήμματα για την Βιώσιμη Κινητικότητα;

Τις βασικές επιλογές που πρέπει να κάνει ο σχεδιαστής της Στρατηγικής Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας παρουσίασε στην ημερίδα που διοργάνωσε η  Γενική Γραμματεία του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών από κοινού με τους JASPERS, ο Καθηγητής της σχολής Πολιτικών Μηχανικών ΕΜΠ κ. Γιώργος Γιαννής.

Ο κ. Γιαννής επεσήμανε ότι πριν ξεκινήσει ο σχεδιασμό της Στρατηγικής Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας πρέπει να ξεκαθαριστούν βασικοί στόχοι που συχνά απαιτούν αντικρουόμενες επιλογές.
Αυτές αφορούν το Περιβάλλον, την Ενέργεια, την Ασφάλεια, την Πολεοδομική Οργάνωση και την τεχνολογία. Επεσήμανε ότι αυτοί οι στόχοι πρέπει να ισορροπούν με την αποτελεσματικότητα και την οικονομία και να μην λειτουργούν εις βάρος τους. Τελικός στόχος είναι το κατάλληλο μείγμα.

Ο κ. Γιαννης ανέφερε έξι βασικές συγκοινωνιακές επιλογές – διλήμματα που πρέπει να απαντήσει ο οποιοσδήποτε δουλέψει ΣΒΑΚ πριν ξεκινήσει.
Είναι η Ταχύτητα ή η Ασφάλεια. Οι Ατομικές ή Μαζικές μετακινήσεις. Οχήματα ή προτεραιότητα στους Πεζούς. Θα πρέπει επίσης να βάλει στη σειρά τα αυτοκίνητα, τα λεωφορεία, τους πεζούς τους ποδηλάτες και τους μοτοσυκλετιστές.
Επίσης το ποιός θα παρκάρει κατά προτεραιότητα: οι εργαζόμενοι, οι επισκέπτες ή οι κάτοικοι;
Τέλος θα πρέπει να καθορίσει την προτεραιότητα στην μεταφορά των αγαθών ή στις μετακινήσεις των προσώπων.

Στο δίλημμα Ταχύτητα και Ασφάλεια ο κ. Γιαννής τόνισε ότι πρώτα είναι η Ασφάλεια
Για την ταχύτητα σημείωσε υπάρχουν λύσεις όπως η διοχέτευση της κυκλοφορίας σε περιφερειακούς δακτυλίους ή η ανάπτυξη μέσων μαζικής μεταφοράς που είναι και ο ασφαλέστερος τρόπος μετακίνησης σημείωσε όμως ότι ασφάλεια σημαίνει μείωση της ταχύτητας, χαμηλότερες ταχύτητες στα ΙΧ και περισσότερα ΜΜΜ.

Ατομικές ή μαζικές μετακινήσεις; Ο κ. Γιαννής σημείωσε ότι πρώτα μπαίνουν οι μαζικές μετακινήσεις αφού κύρια πρόκειται για ζήτημα δημοκρατίας: Οι λίγοι ΙΧήδες ανά χιλιόμετρο οδού, οφείλουν να σεβαστούν τους πολλούς επιβαίνοντες στα ΜΜΜ ανά χιλιόμετρο οδού. Επιπλέον είπε, οι μαζικές μετακινήσεις οδηγούν σε ένα φιλικότερο περιβάλλον, λιγότερη ενέργεια και φιλικότερη ασφάλεια.

Οχήματα ή πεζοί; Πρώτα οι πεζοί είπε ο κ. Γιαννής καθώς η προστασία στους πιο ευάλωτους χρήστες είναι θέμα αξιακού συστήματος της κοινωνίας μας.
Επίσης είναι απαραίτητο να λαμβάνεται υπόψη η δυσμενέστερη περίπτωση των πεζών όπως είναι οι ηλικιωμένοι και τα παιδιά. Πρέπει να είναι σαφής ο βασικός τρόπος υποστήριξης της κυκλοφορίας των πεζών, όπως πρέπει να είναι σαφής και ο διαχωρισμός της κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών ελαχιστοποιώντας σημεία εμπλοκής των δύο τύπων κυκλοφορίας.

Αυτοκίνητα ή μοτοσυκλέτες ή λεωφορεία ή ποδήλατα κλπ;
Η προτεραιότητα πρέπει να παραχωρείται στις ηπιότερες μορφές μετακίνησης και στις μαζικές μετακινήσεις. Κατά το δυνατόν πρέπει να είναι σαφής ο διαχωρισμός του κάθε τύπου κυκλοφορίας, όπως πρέπει να είναι σαφής αφής και ο καθορισμός της προτεραιότητας:  
Πεζοί και δικυκλιστές έναντι των ΙΧ. Ισως εδώ πρέπει να είναι σαφείς και οι επιλογές για τους μοτοσυκλετιστές. Οι Ποδηλάτες μπορούν να κινούνται στις ζώνες των λεωφορείων, αλλά μόνο στο κέντρο της πόλης όπου οι ταχύτητες είναι των 10 – 15 χιλιομέτρων την ώρα. Στην περιφέρεια όπου οι ταχύτητες των λεωφορείων είναι 50 και 60 χιλιόμετρα αυτό δεν μπορεί να γίνει.

Εργαζόμενοι, κάτοικοι ή επισκέπτες;
Πρώτα οι κάτοικοι μετά οι επισκέπτες και τέλος οι εργαζόμενοι. Ο κ. Γιαννής σημείωσε ότι οι εργαζόμενοι πρέπει να πηγαίνουν στην εργασία τους με ΜΜΜ. Οι επισκέπτες πρέπει να μπορούν να σταθμεύουν για σύντομα χρονικά διαστήματα και οι κάτοικοι πρέπει να βρίσκουν θέσεις στάθμευσης κοντά στην κατοικία τους.
Εδώ ο κ. Γιαννής σημείωσε ότι η διαχείριση της στάθμευσης αποτελεί βασικό εργαλείο διαχείρισης της κυκλοφορίας και ισορροπίας του συστήματος.

Μεταφορά των αγαθών ή μετακινήσεις των προσώπων;
Ο κ. Γιαννής σημείωσε ότι πρέπει να είναι ο μέγιστος δυνατός, ο διαχωρισμός των δύο δραστηριοτήτων ως προς τη χωρική και τη χρονική οργάνωση της τροφοδοσίας των αυτοκινήτων εκτός περιόδων συγκέντρωσης οχημάτων.
Η αντίληψη των σύγχρονων πόλεων είναι να εξυπηρετούνται με προτεραιότητα οι πολλοί κατά συνέπεια οι τροφοδοσίες δεν πρέπει να εμποδίζουν τις μαζικές μεταφορές και τα ΙΧ δεν πρέπει να εμποδίζει φορτοεκφορτώσεις.  

Το υλικό των παρουσιάσεων μπορείτε να βρείτε εδώ
http://www.yme.gr/?getwhat=7&tid=1720&aid=5365&id=0

Δείτε απόσπασμα από την παρουσίαση του κ. Γιαννή  

 

Share